هنرمند بصری خانم هدیه شفیعی

مروری کلی بر هنر خانم هدیه شفیعی

چکیده:

هدیه شفیعی در سال ۱۹۶۹ در تهران متولد شد.او یک هنرمند بصری,ایرانی-آمریکایی است که در نیویورک سکونت دارد.در سال ۱۹۸۳ به ایالات متحده مهاجرت کرد.ایشان دارای مدرک بی ای در رشته نقاشی از دانشگاه مریلند است و مدرک خود را در سال ۱۹۹۳ دریافت کرد.همچنین دارای مدرک ام اف ای در رشته نقاشی از موسسه ی پرت در سال ۱۹۹۹ و یک مدرک ام اف ای در تصویرسازی و هنر دیجیتالی از دانشگاه مریلند در ایالت بالتیمور در سال ۲۰۰۴ میباشد.

عمده فعالیت تو در زمینه نوارهای در هم پیچیده و به هم چسبیده از کاغذ درخشان و رنگ شده است ک لابه لای آنها خوشنویسی شده است.

مجموعه کارهای او در موزه بریتانیا –موزه متروپلی تن-ویکتوریا و آلبرت و موزه هنری لس انجلس-موزه شلدام و دپارتمان یونایتد استیت به نمایش گذاشته شده است.او همچنین یک نمایشگاه انفرادی در گالری لیلا هلر در نیویورک در مارچ و آپریل ۲۰۱۵ برگزار کرد.

مجموعه آثار و فعالیت هدیه شفیعی:

ایشان در کارهای پیچیده و هنری خود؛رنگ و زبان و هنرخطاطی میراث ایرانی اش را تلفیق کرده است.هدیه شفیعی میگوید از هر امکاناتی برای نقاشی جهت حفظ پول میتوان استفاده کرد.بهعنوان مثال پنل های چوبی دور ریختنی؛تکه فلز و چرم و…

روزی او در یک فروشگاه هنری از پشت یک توده کاغذ چروک خورده که آماده شده بود برای دور ریختن بیرون آمد به ناگه مرکب را دست گرفت و به صورت دیوانه وار شروع ب ریختن مرکب بر روی کاغذها کرد؛اینگونه بود که توانست یک آثر هنری متفاوت به جای نقاشی روی کاغذ را به نام خود ثبت کند.

هدیه شفیعی میگوید وقتی عشق و علاقم به کاغذ شروع شد هرگز به عقب برنگشتم.وقتی ایشان در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه پرت فارغ التحصیل شد ده سال دیگر زمان صرف کرد تا بتواند در این رشته کارآمد و موثر عمل کند و مسیرش را برای کارهای ترکیبی میکس مدیا کامل کند.

شفیعی میگوید زمان زیادی لازم دارد تا بتواند کاغذها را کنار هم بچیند و یک اثر را خلق کند پس ایشان نیاز داشت به یک شاگرد و همکار که در این زمینه ایشان را همراهی مند.

اساس و زیربنای کارش تکه کاغذهایی بود که مرجوع میشد از کتاب ها.شفیعی میگوید:من شیفته کتاب هستم و تفسیر تازه ای از آنچه کتاب میتواند باشد را دارم.ایشان ترکیب میکرد عناصر را با هم ترکیب میکرد به صورت نقاشی های رنگی و خوشنویسی.

کارگردان لیلا هلر گالری میگوید:من هر زمان ایشان را میبینم او در حال پیش بردن مرزها به جلو هست و البته کار ایشان به طرز غیرقابل باوری به نیروی کار زیاد و زمان نیاز دارد که من از مردم تقاضای همکاری دارم.

خانم شفیعی کارش را در استودیو بروکلین با ساخت یک نقاشی از کلمه فارسی عشق اغاز کرد.که میتواند به معنای عشق و اشتیاق شدید باشد.در مرحله بعد ایشان این کلمه را پرینت کرد بر روی کاغذ که برش میخورد به صورت نوارهایی در ابعاد ۱ تا ۱۱ اینچی.در مرحله بعد او رنگ آمیزی میکرد لبه های کاغذها را با رنگ های داخل پالت رنگش ک خلق میکرد یک تصویر نوری.مثلا نوارهای سفیدی که لبه های آن با رنگ نارنجی و قرمز رنگ آمیزی شد یک تصویر از هلو را تداعی میکردند.

خانم شفیعی میگوید کل رنگ هایی که استفاده میشود ممکن است در ۵ یا ۶ رنگ باشد اما چشمان شما ترکیب میکند رنگ ها را همدیگر در زمان دیدن اثر هنری.وقتی نقاشی خشک شد او شروع میکند به کشیدن یا نوشتن کلمه عشق روی هر نوار(ک از دیدگاه او یک صفحه از کتاب است).سپس یک میل بافندگی را انتخاب میکند و نوارها را دور آن میپیچد و کتاب را میسازد.بیشتر کتاب ها قطری برابر ۳ تا ۵ اینچ دارد.رول های پایانی در یک قاب سنتی سیمانی ساخته و مرتب میشوند.مرتب کردن آنها کمی شبیه بازی تتریس میباشد.(بازی خانه سازی-یک بازی رایانه ای است شبیه پازل که در آن از قطعات یا مهره های چهارگوشی به نام تترومینو استفاده میشود)

ایشان میگوید برای اینکه یک کار را درک کنید من مجبورم که آنرا برای شما انجام دهم.وقتی شفیعی برای اولین بار از پدرش خواست که برای او یک کتاب نقاشی بخرد او ۵ ساله بود.شاید اولین باری بود که شاید یک کاغذ را لمس کرده بود.شفیعی میگوید من واقعا هیجان زده بودم در مورد کاغذ.نقاشی کردن و ساختن هنر واقعا برای من مهم بود.

خانواده شفیعی وقتی که او ۱۳ ساله بود به آمریکا مهاجرت کردند.پدرش مهندس بود اما در نهایت یک فروشگاه قاب سازی در حومه شهر واشنگتن دی سی دایر کرد.شفیعی به شوخی میگوید:کار پدرم برای من خیلی خوب بود.

در سن ۴۷ سالگی بود که شفیعی تشخیص داد که علاقه دارد به نقاشی بیشتر و بیشتر بر روی میراث ایرانی و در نمایشگاه ها و مقالات زوم تمرکز میکرد بر روی هنر جامعه ی یهودیان خاورمیانه.

او کاندید شده بود برای دریافت جایزه که از طرف موزه آلبرت و ویکتوریای لندن در ابوظبی برگزار میشد در سال ۲۰۱۱٫برچسب هنراسلامی که به این نمایشگاه تعلق گرفته بود به عنوان یک موضوع بی مسمی و نامشخص کمی او را آزرده خاطر کرد.زیرا او میگوید اسلام یک مذهب است اما کار من مذهبی نیست.

شفیعی الهام بخش اشعار فارسی سکولار است نه قرآن.وقتی که او رسم کرد کلمات فارسی را هر روز در کارهایش.او ادامه داد به ساختن معانی عمیق در ساخته هایش از معانی کلمات در رول های کاغذ دست سازش.

منبع:

Published on Thursday-december 29 -2016.this article appears in the December/january2017 issue of American craft magazine.

Department:feature   mediums:paper  author: Rebecca j.ritzel

https://craftcouncil.org/magazine/article/bibliophile

 رنگ،هنر،هنر ایرانیهنر،خطاطی،نقاشی،رنگ،عشقهنر،میراث ایرانیبصری،هنری،خطاطی،عشق،کاغذهنر،خطاطی،عشق،هدیه،هنر ایرانی،کاغذ رنگیهدیه شفیعی,نقاشی،خطاطی،میراث ایرانیهدیه شفیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید شما
There are no products in the cart!
ادامه خرید کالاهای دیگر
0
X
× پشتیبانی