نگاهی بر تاریخچه زیورآلات و کاربردهای آن

نگاهی بر تاریخچه زیورآلات و کاربردهای آن

زیورآلات از گذشته جهت زیباتر شدن و جذابیت استایل مورد استفاده بسیاری از افراد ملل مختلف قرار گرفته است. بهتر است بدانید زیورآلات از گذشته تا به امروز دارای نقشی پر رنگ و ثابت در صنعت مد و فشن هستند. در واقع جواهرات برخلاف لباس ها و استایل های گوناگون که بعد از مدتی از بین می روند دارای حضوری ثابت و گرم می باشند و توانسته اند طرفداران بی شماری را با سلیقه های مختلف به خود اختصاص دهند. لازم به ذکر است که هر کشوری بر اساس فرهنگ خود اقدام به تولید جواهرات با طرح و نقش های متعددی می کند. به نوعی می توان گفت این محصولات نمادی در فرهنگ و تاریخ کشورها محسوب می شوند.

در واقع زیورآلات نوعی جواهرات محسوب می شوند که در ساخت آن ها از نگین‌ های قیمتی، طلا و نقره استفاده شده است. لازم به ذکر است که این محصول دارای گسترده وسیعی می باشد که به عنوان مثال می توان به انواع مختلف آویز، حلقه، دستبند و گوشواره اشاره نمود. زیورآلات را می توان با استفاده از فلزات گوناگونی همچون طلا، طلای سفید، طلای رزگلد، نقره، پلاتین، تیتانیوم، مس، کبالت، و تنگستن تولید و طراحی کرد. در واقع قیمت این محصولات براساس میزان ارزشمندی فلزات و نوع طراحی تعیین می شود. زیورآلات و جواهرات علاوه بر اینکه هنر اصیل کشورمان ایران محسوب می شوند به نوعی بیان کننده هنر بی نظیر و منحصر بفرد هنرمندان کشورمان نیز هستند.

(نمونه ای از زیورآلات قدیمی)

نگاهی بر تاریخچه ساخت زیورآلات

بهتر است بدانید جواهرات و زیورآلات دارای قدمتی بسیار طولانی و قدیمی هستند. این صنعت در کشورمان ایران دارای قدمتی به وسعت تاریخ بوده و از قدیم به آن توجه خاصی شده است. در واقع زیورآلات و جواهرات ایران باستان از قدیم مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته به نوعی که می توان امروزه شاهد این جواهرات در موزه های معروف بین المللی بود. به جرات می توان گفت ایران در زمینه صنعت طلا و جواهر و مصنوعات فلزات قیمتی سر آمد کشورهای جهان است.

در واقع هنر اصیل ایرانی آراسته به زیورآلات سنتی می باشد. بهتر است بدانید نخستین بار در جهان سکه طلا به وسیله داریوش کبیر در کشورمان ایران ضرب گردیده است. همچنین بد نیست بدانید ساختن جواهرات به دو هزار سال پیش از میلاد بر می گردد، در واقع ساکنان فلات ایران با دانه و مهره هاى رنگى ساخت جواهر آلات را شروع کردند، به نوعی این کار آن ها به عنوان بهترین محرک جهت ساخت جواهرات محسوب می شود. جالب است بدانید از دیرباز جواهرات و زیورآلات به عنوان قطعه ای از لباس در بین اقوام مختلف مطرح بوده است. استفاده از این صنعت در کشورمان ایران روز به روز در حال پیشرفت بوده است به نوعی که در دوره اشکانیان به درخشان سازی و تزیینات جواهرات توجه زیادی شده است. همچنین در زمان پارتیان جواهرات با الهام از طرح های قبلی با شکوه تر و زیباتر ساخته می شدند. همچنین براساس نوشته های مورخین و تاریخ شناسان سرشناس و معروف مصرف طلا در عصر ساسانیان در ایران به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در واقع دست ساخته های هنری ایرانیان در عصر ساسانی و هخامنشی از شکوه و عظمت بسیار زیادی برخوردار بوده است. همچنین با نزدیک شدن به قرن بیستم به دلیل افزایش رفت و آمدهای مردمان ایران با اروپاییان صنعت طلا جواهر سازی ایران وارد عصر جدیدی شد. در واقع این صنعت و هنر اصیل ایرانی با گذشت زمان درخشان تر شده و توانسته در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد و همیشه مطرح باشد.

امروزه در کشورمان ایران صنعت جواهرسازی از جایگاه خاصی برخوردار است. همچنین در ایران جواهرات محلی به طور قابل چشمگیری رواج پیدا کرده، به گونه ای که جواهرات محلی شهرهای زیادی معروف و زبان زد خاص و عام هستند. از جمله جواهرات محلی معروف ایران می توان به جواهرات مناطق سیستان و بلوچستان، کردستان و ترکمن اشاره کرد. لازم به ذکر است که رد پای این هنر اصیل ایرانی را در مناطق دیگری همچون زاهدان، سنندج، گنبد کاووس، سنقر کلیایی، زابل و … به خوبی می توان یافت. در واقع جواهرات محلی این مناطق به دلیل زیبایی بی نظیری که دارند توانسته اند به طرز شگفت انگیزی در بین افراد معروف شوند. هنرمندان کشورمان ایران با چاپ و خلق طرح های زیبا توانسته هنر خود را در سراسر دنیا به نمایش بگذارند. با همراه داشتن جواهرات علاوه بر اینکه زیبایی ظاهری خود را دو چندان می کنید به راحتی می توانید هنر اصیل مملکت خود را به نمایش بگذارید.

(نمونه ای از زیورآلات قدیمی)

آشنایی با کاربردهای مختلف زیورآلات و جواهرات

در زمان های گذشته طلا دارای بیشتر استفاده در زمینه ساخت جواهرات، ضرب سکه و کاربردهای هنری بوده است. به نوعی می توان گفت در گذشته سیاست مالی اغلب کشورها بر اساس استاندارد طلا بود. جواهرات نه تنها امروزه دارای تاثیر بسیاری زیادی در صنعت مد و فشن است بلکه در زمان های دور به طور قابل توجهی مورد استقبال بسیاری از خانواده‌ های اشرافی و پادشاهان قرار می گرفت. استفاده از جواهرات در کنار زیبایی یک سرمایه و ثروت نیز محسوب می شود.

همچنین تاثیر زیورآلات و جواهرات در تاریخ، اجتماع و فرهنگ سراسر دنیا بر کسی پوشیده نیست. در گذشته جواهرات، زیورآلات و سنگ‌ های قیمتی غنیمت بیشتر جنگ‌ ها در سراسر دنیا بوده است. همچنین با توجه به اینکه امروزه طراحان به تاثیر زیورآلات در ظاهر به خوبی واقف هستند، از اینرو در طراحی های خود به جواهرات توجه ویژه ای و به خصوصی داشته اند. به نوعی می توان گفت استفاده از جواهرات دارای تاثیر بسیار زیادی در افزایش اعتماد به نفس است، زیرا که جواهرات به تنهایی قادر هستند توجه هر بیننده ای را به خود جلب کند. با داشتن پوشش و ظاهری ساده تنها با استفاده از چند تکه جواهرات می توان ظاهری زیبا و جذاب را برای خود به ارمغان آورد. طراحان مد در بیشتر طراحی های خود توجه بسیاری زیادی به جواهرات داشته اند. در واقع طراحان برای جلب توجه بینندگان سعی می کنند از زیورآلات فلزی به خوبی استفاده کنند. لازم به ذکر است که طراحان می توانند از زیورآلات با هر جنس فلزی استفاده نمایند.

(نمونه ای از زیورآلات قدیمی)

هنراصیل هم از اکسسوری جذاب غافل نمانده و سعی در ارایه ی محصولات زیورلات مسی و نقره نموده است برای دیدن محصولات زیوآلات فلزی لطفا به لینک مراجعه نمایید

https://asilart.ir/product-category/%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b3%db%8c/

از اینکه با ما همره بودید بی نهایت سپاسگزاریم

هنراصیل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید شما
There are no products in the cart!
ادامه خرید کالاهای دیگر
0
X
× پشتیبانی